VW Camper

Informatie over de Volkswagen Camper

Een korte geschiedenisles over de Volkswagen Camper. Door de jaren heen zijn meerdere generaties verliefd geworden op deze kampeerauto die uiteindelijk uitgroeide tot geliefd gezinslid. Laten wij eens gaan kijken waar het allemaal begon.

Eind jaren vijftig kwam Westfalia als eerste met het idee om in de Volkswagen T1 (Transporter) op vakantie te gaan. De zogenaamde Camping-Box die ze ontwikkelden werd als snel een vast ingebouwd interieur. En zo ontstonden de eerste Volkswagen Campers.

De eerste generatie T1 werd afgelost in de jaren zestig door de T2. De T2 werd ook wel de panoramabus genoemd vanwege de voorruit die geen spijl meer had. De VW T2 rijdt een heel stuk beter dan de T1 en komt zelfs met automaat op de markt. Westfalia bouwde ook nu weer de VW Camper in. Er waren veel modellen en mogelijkheden.

Eind jaren zeventig was het tijd voor een nieuwe generatie de T3. Waar de eerste 2 generatie alleen maar gebruik maakten van luchtgekoelde benzinemotoren werd de T3 ook leverbaar met watergekoelde benzine- en zelfs dieselmotoren. De snelste diesel had zelfs een turbo (1.6TD). De VW T3 campers zijn te herkennen aan de vierkante vorm. Bij Westfalia heet de VW Camper eerst Joker en aan het eind van de serie wordt de naam voor het eerst aangepast naar California.

Begin jaren 90 komt er pas echt een grote verandering. In de splinternieuwe T4 verhuist de motor van achter naar voren. Hierdoor ontstaat een hele moderne bus. In de loop van de jaren komen ook veiligheidssystemen als ABS en airbags beschikbaar. De T4 komt als eerste beschikbaar met de zuinige en sterke TDI motor. Er is zelfs een 6-cylinder benzine leverbaar. De California blijft de naam voor de VW Camper. Maar er komt ook een lange wielbasis met vast toilet achterin: de California Exclusive.

In 2004 komt er een hele grote verandering. De T5 is gepresenteerd en de camper daarvan wordt niet door Westfalia gebouwd, maar door Volkswagen zelf. Daarmee is Volkswagen het enige automerk dat zelf campers bouwt. De naam California blijft bestaan. De layout van het interieur is hetzelfde alleen de techniek en gebruikte materialen maken grote stappen. Het dak gaat elektrisch omhoog, geen gordijntjes meer maar ingebouwde verduisterings-rollo’s. En de keuken is niet langer van hout gemaakt maar van aluminium. De T5 is ook weer een stuk moderner, met zes airbags en een hele lijst aan veiligheidssytemen. De sterkste TDI motor heeft wel 174pk in huis, wat een verschil met de T1.

In 2010 komt er een hele grote facelift van de T5. De T5 GP (grote productverandering) komt op de markt met compleet nieuwe 4 cylinders die de 5 cylinders moeten vervangen. En ook de beroemde DSG automaat komt beschikbaar met 7 versnellingen. Verder is de bus weer stiller, zuiniger en sneller. De California maakt kleine stapjes en brengt voor het eerst LED binnenverlichting naar de California.

Als in 2015 de T6 wordt geïntroduceerd, zien wij een grondig aangepakte T5 die weer helemaal in lijn is met de huidige designtaal van Volkswagen. De top motoren brengen het nu tot 204PK.

Alle California’s voldoen nu aan de strenge EURO6 norm. Volkswagen brengt ook zijn nieuwste systemen naar de T6 met zaken als App Connect en adaptive cruise control. Voor het eerst zien wij ook FULL LED koplampen. Bij de California brengt VW ook wat veranderingen mee. De VW Camper is vanaf nu beschikbaar als VW California Beach, Coast en Ocean. Zo is er voor ieder altijd een uitvoering die past.

In 2019 presenteert Volkswagen Bedrijfswagens de California T6.1. Zoals de naam doet vermoeden is dit een update van de VW T6. Aan de buitenkant is deze generatie te herkennen aan het nieuwe front met andere koplampen, bumper en zelfs zijschermen. Aan de achterkant zien we anders ingedeelde achterlichten die weer meelopen met de actuele Volkswagen modellen.

Binnen in de T6.1 is het grootste verschil te merken. Er is een compleet nieuw dashboard met (optioneel) grotere navigatieschermen en er is een optioneel digitaal dashboard leverbaar. Technisch is het grootste verschil dat deze generatie Transporter een volledig elektronisch stuurhuis heeft. Dit systeem maakt ineens tal van veiligheidsopties mogelijk, denk daarbij aan Parkeer Assistent, Rijbaan Assistent, Trailer Assistent. Deze update zorgt ervoor dat de Nieuwe California weer vooroploopt in de markt.

Het camper-gedeelte wordt ook bijgewerkt met andere kleuren, kastgreepjes en afdekplaat. Op het bed onder het hefdak maakt een lattenbodem plaats voor schotels. Hierdoor gaat het slaapcomfort omhoog. Het Camperdisplay wordt vervangen door een full colour exemplaar met touchscreen.

Back to top